Testcyklisterna, ännu ett jippo utan mening!

Sju kommuner i Göteborgsregionen satsar på cykling under 2014, tillsammans med Energimyndigheten och Västsvenska paketet har de startat ett projekt som heter Testcyklisterna.

Projektet innebär att fem bilister i varje kommun, dvs totalt 35 bilister, får låna vars en cykel under perioden april till oktober 2014. Samtidigt ålägger de sig att vara med i några undersökningar samt ersätta sina bilresor med cykel under minst tre dagar per vecka. Det kommer även erbjudas hjälp av en cykelexpert för att välja cykel och personlig coaching i deras transportfrågor.

Själv blir jag smått irriterad över den här typen av jippon. Det kommunerna försöker påvisa är att de visst vill få fler att cykla. Genom att slänga in några coachar och personlig rådgivning, så har de ett billigt projekt som visar på att de gör något för att främja cyklingen. Problemet är bara att det här ändrar inget, strukturerna finns kvar som gör att för många tar bilen.

Så som Krister Spolander skriver i sin rapport Det statliga sveket mot cyklisterna, sida fem, utgiven november 2013.

Infrastrukturen är avgörande för att cykeln ska utvecklas till ett attraktivt och konkurrenskraftigt alternativ, särskilt för personresandet i tätortsområden

Problemet ligger i att infrastrukturen är för dålig, den anpassas inte för cyklister utan planeras utifrån bilen som norm. Exempel på det kan man läsa t ex i min diskussion med Trafikverket om 2+1-vägar, när jag lackade ut på cykelvägar sommaren 2013 eller funderingar om cykelinfrastruktur. Är infrastrukturen för dålig kommer det inte hjälpa att några få bilister under en sommar cyklar, då orsakerna till att invånarna tar bilen istället för cykeln finns kvar.

Det absolut effektivaste sättet att få fler att ställa bilen till fördel för cykeln är att göra som i Köpenhamn, ge cykeln prioritet i infrastrukturen och minska antalet parkeringsplatser. Bloggen Copenhagenize förklarar att det enda sättet att få bilister att ställa bilen och börja cykla på ett väldigt pedagogiskt sätt med den här bilden. Om man gör cykeln till det snabbaste transportmedlet kommer folk välja cykeln, oavsett hur backigt, kallt eller blåsigt det är i staden.

Det är inte konstigt att folk inte cykla när cykelinfrastrukturen är dålig. T ex är en stor del av de olyckorna som cyklisterna är involverade i singelolyckor, av dessa kan 47% härledas till bristfällig utformning eller underhåll av infrastrukturen. (VTI Rapport 779)

Alltså, vi behöver inte fler projekt som det här eller kampanjer för ökad cykling. Det vi behöver är bättre cykelinfrastruktur som anpassas efter cyklisternas behov.

If you build it, they will come

För att kommunerna ska komma igång med sitt arbeta med att skapa cykelvänliga städer kan jag rekommendera det här youtubeklippet med Mikael Colville-Andersen från Copenhagenize där han pratar om cykelinfrastruktur på en mer övergripande nivå. Han sammanfattar det troligen viktigaste rådet för kommuner som vill öka cyklingen i städerna med orden ”If you build it, they will come”.

 

Det här inlägget postades i Cykling, Stadsplanering. Bokmärk permalänken.

Kommentera